Prima pagină > media > Scrii și pierzi! – noul slogan al presei românești

Scrii și pierzi! – noul slogan al presei românești

O privire comparativă, inspirată de ultimele cifre SNA

Ultimele date SNA au arătat încă o dată pisica publisherilor români de print. Dar, oricât de rău ar părea că stau lucrurile, printul nu moare.  E adevărat, lucrurile au cam luat-o la vale, dar și presa, ca orice industrie din țară și de-aiurea, a trecut (și mai trece încă) prin criză. Așadar încă nu-i vremea de prohod, mai ales dacă facem o comparație între ultimele două valuri SNA, când apar ușoare creșteri la anumite titluri.

Să purcedem așadar…

ziare quality, tabloide, reviste pentru femei
comparatie intre valurile SNA ianuarie 09-ian10 si ianuarie10-ian11evolutia revistelor pe categorii de interes
evolutie reviste de nisa: health, parenting, cooking, TV guides, men
evolutia revistelor pe categorii de interes/ continuare

* Cifrele din coloanele corespunzătoare valurilor SNA reprezintă mii de cititori/ediție.

* Procentele din prima coloană arată scăderile/creșterile față de valul anterior, octombrie2009-octombrie 2010.

Anul 2010, după cum se vede și din tabelele de mai sus, a adus scăderi masive în ce privește audiența printului (asta ne arată comparația pe care o facem între valurile SNA ianuarie 2009-ianuarie 2010 și ianuarie 2010-ianuarie 2011, ca să avem un tablou complet pe anul întreg).

Iată cum stau lucrurile, în detaliu, pentru anul ce tocmai a trecut:

COTIDIENE GENERALISTE (quality)

– Toate ziarele generaliste scad, cu excepția gratuitului Adevărul de seară, care crește ca Făt-Frumos (peste 95%), asta și pentru că rețeaua s-a mărit foarte mult, cuprinzând aproape toate județele țării.

Am încadrat aici și Adevărul de seară, deși  el nu-și are locul printre publicațiile plătite, așa-zise „quality” (așadar orice comparație e un pic trasă de păr). L-am pus aici strict pe ideea că este un cotidian de informare, chiar dacă are un concept diferit de celelalte.

Cea mai mare scădere o are România Liberă (în ciuda rebrandingului făcut de celebrul Mario Garcia, pe bani grei): peste 40% într-un an. Nici ultimele două valuri nu arată că și-ar reveni, trendul fiind în continuare descendent.

– Scăderi masive au și Evenimentul Zilei, și Gândul (peste 30% într-un an), chiar dacă ultimul are o ușoară creștere (2,3%)  față de valul anterior (octombrie 2009-2010).

Se pare că schimbarea formatului și conceptul editorial nu i-au priit Evenimentului, pentru că este singurul care are scăderi foarte mari și de la un val SNA la altul (nu doar pe an).

Odată cu noul val SNA se schimbă liderul, Jurnalul Național depășind Adevărul în audiență. De altfel, Jurnalul Național are și cea mai mică scădere (8%) pe anul 2010 în categoria lui.

TABLOIDE

– Toate cele trei cotidiene sunt în scădere, ceea ce arată că interesul cititorilor s-a diminuat și la această categorie, altfel foarte populară.

– Cea mai mare scădere o are Libertatea (peste 25% într-un an).

– Ultimele cifre SNA ne arată o ușoară creștere la Cancan (peste 5%), față de valul din octombrie.

– Lider rămâne Click!

ZIARE DE SPORT

– Scad amândouă, dar cea mai mare scădere o înregistrează Prosport (aproape 16% într-un an).

– Lider rămâne Gazeta sporturilor.

REVISTE PENTRU FEMEI

Sunt foarte multe reviste pentru femei și multe segmente, însă singura revistă care crește în audiență pe întreg anul și e în continuare în creștere este The One, o publicație care nu este și în topul vânzărilor, dar care este ajutată enorm în audiență de canalul de televiziune Pro TV și de imaginea Andreei Esca.

S-o luăm însă în detaliu:

Segmentul SĂPTĂMÂNALE MASS-MARKET

– Toate titlurile scad.

Cea mai mare scădere o înregistrează Libertatea pentru femei, cu peste 25% într-un an.

– Lider rămâne Click! pentru  femei.

Segmentul MEDIUM-MARKET (bilunare)

Medium-market e o încadrare pe care o fac publisherii, dar nu și cititorii. E o diferență dată de prețul revistei și de periodicitate (bilunar), altfel, din punct de vedere editorial, nu există deosebiri prea mari între săptămânale și bilunare (în afara numărului de pagini, a layout-ului).

– Toate titlurile scad.

Cea mai mare scădere o are Ioana – peste 30%, într-un an, care însă își păstrează poziția de lider.

Segmentul LUNARE CLASICE

– Aici se încadrează reviste destul de diferite, care însă pot fi categorisite în funcție de de vechimea lor pe piață și de direcția pe care o are conținutul editorial.  Sunt reviste percepute ca fiind axate pe latura practică (Femeia, Avantaje), reviste pentru femeile independente sau îndrăznețe – Cosmopolitan,  Tabu. Unica e cumva între cele două categorii.

– Apoi, sunt revistele axate pe tot ce ține de modă și frumusețe The One, Elle,  Beau Monde, InStyle. Tango e o revistă care  nu prea intră în nici una din aceste categorii, dar care e comparată de public cu Tabu și The One, poate și pentru că datele lor de apariție pe piață sunt mai apropiate ori pentru că Alice Năstase a condus anterior Tabu.

– Cea mai mare scădere în categoria ei o are Unica (aproape 31% într-un an), pierzând astfel și poziția de lider, în favoarea Cosmopolitan, care devine astfel cea mai citită și cea mai vândută revistă din această categorie (chiar dacă apare pe hârtie glossy și e lunară, Femeia nu poate intra în aceeași categorie cu Cosmo).

– Conform ultimelor cifre, cresc în audiență  comparativ cu valul din octombrie titlurile relativ noi: Tango, The One, Tabu, Beau Monde. E și firesc, zic eu, deși sunt și situații în care, cu cât trece timpul, cu atât un titlu nou e tot mai necunoscut (vezi InStyle, care are o scădere de aproape 50% în ultimul an, de altfel cea mai mare scădere din tot segmentul revistelor pentru femei).

Segmentul LUNARE POCKET

– Toate scad.

Cea mai mare scădere o are Joy (aproape 35% într-un an).

Conform ultimelor cifre, se schimbă liderul: Glamour depășește Bolero.

Ca o concluzie: e de remarcat faptul că la revistele pentru femei, brandurile cele mai vechi pe piață scad vertiginos și continuu în audiență.

Revista Femeia, cel mai vechi brand de pe piață, scade cu aproape 24% într-un an, în timp ce alte branduri vechi de peste 10 ani, cum sunt Avantaje, Unica, Ioana, au scăzut în ultimul an cu peste 30%. Asta arată fie că publicul tânăr se mută pe internet, fie că nu se regăsește în aceste reviste, ori poate și una, și alta.  E clar că publisherii au treabă multă, chiar dacă scuza cu criza e cea mai la îndemână.  Ca titlurile să reziste e nevoie și de publicul nou. Soluții? Rebranding, un marketing mai atractiv și mai eficient, print secondat de site-uri competitive ale brandului de bază, voce editorială mai personală și percutantă, conținut focusat pe zonele de interes și aspirații ale celor tineri…

REVISTE DE NIȘĂ – SĂNĂTATE &LIFE STYLE

– Ce se întâmplă doctore? care are o scădere semnificativă (peste 15%,într-un an) nu-și are locul chiar aici, căci e mai degrabă o revistă de life-style feminin, care rivalizează și cu cele pocket pentru femei. Numele însă o duce spre nișa de sănătate, unde ar trebui să fie Prevention, dar nu mai e.

– În fine, pe sănătate, dar pe categoria mass, crește constant Sănătatea de azi (cu 17% în 2010).

– Lider rămâne însă Click! Sănătate.

REVISTE  CELEBRITIES

– Singura care are o creștere mică (3%)  în 2010 este Spy. Cu toate acestea, în ultimul val, scade și ea.

– Lider rămâne Ciao!.

REVISTE DE NIȘĂ – COOKING

Este categoria cu cele mai mici scăderi. Se vede treaba că în criză oamenii mănâncă. Sau măcar visează la mâncare. Sau măcar visează că citesc despre mâncare.

– Cea mai mare scădere pe anul trecut o are Bucătăria pentru toți (14% într-un an).

– Conform ultimelor cifre SNA, nișa de cooking e singurul segment în creștere.

– Singurele titluri în declin în ultimul val sunt cele mai vechi, respectiv Practic în bucătărie și Ioana Secretele bucătăriei, dar cu scăderi sub 2% față de valul precedent (octombrie).

-Lider rămâne însă Practic în bucătărie.

REVISTE DE NIȘĂ – PARENTING

– În 2010, cresc doar Superbebe și Baby, dar singurul titlu care crește constant este Baby.

– Lider rămâne Mami, care este cel mai vechi titlu din această categorie.

Nici acest segment nu are scăderi masive.

GHIDURI TV

Este o categorie care pierde masiv din interesul cititorilor. Dacă, în general, publicațiile de nișă scad mai puțin, categoria ghidurilor TV face excepție, ea făcând parte din topul scăderilor în audiență.

Și în această categorie avem mai multe tipuri de publicații: săptămânale plătite, un bilunar plătit, gratuitele (lunare) oferite de  difuzori de programe și gratuitele (săptămânale) oferite împreună cu un ziar.

– Singurul care a crescut este Click!TV (cu peste 10% într-un an); dar și acesta scade puțintel la ultimul val, față de precedentul.

– Din categoria săptămânalelor plătite, cea mai mare scădere o are TVmania (peste 35% numai în ultimul an).

– Singurul bilunar, TVsatelit scade și el vertiginos.

– Oblique TV crește binișor la ultimul val, dar rămâne cel mai slab ca audiență dintre toate ghidurile TV.

– Din categoria ghidurilor TV date cu ziarul, Jurnalul TV are cea mai mare scădere (peste 35%) urmat de Libertatea Weekend (peste 30%).

– Lider rămâne Click!TV.

REVISTE PENTRU BĂRBAȚI

Și această categorie are scăderi importante în audiență și continuă să scadă pe toate titlurile.

– Cea mai mare scădere o are Playboy (peste 35% într-un an).

– Men’s Health nu e chiar o revistă clasică pentru bărbați, ci mai mult una de sănătate și stil de viață, însă am pus-o aici, căci intră în zona de interes a bărbaților și deocamdată nu avem cu ce s-o comparăm pe piață.

– Esquire și GQ nu sunt în SNA.

– Lider rămâne Playboy.

REVISTE AUTO-MOTO

– Singura care crește bine de tot e BBC Top Gear (peste 50% într-un an), cu siguranță și datorită emisiunii TV cu același nume, difuzată pe Antena 2, apoi pe Discovery.  În creștere pe 2010 este și AutoBild, care însă scade la ultimul val.

Lider rămâne ProMotor.

PUBLICAȚII BUSINESS

Și aici avem mai multe categorii: cotidiene, săptămânale și revistele pe hârtie glossy.

– În afară de Money Express, care are o creștere de peste 25% în ultimul an și crește constant, toate titlurile business scad.

– Noutatea ultimului val este apariția Forbes (bilunar), care situează publicația pe primul loc ca audiență între titlurile cu format clasic de revistă și hârtie glossy, depășind Business Magazin și Money Express.

La cotidiene, rămâne lider Ziarul Financiar, în timp ce Săptămâna financiară are cea mai mare audiență dintre toate titlurile business.

– Per total, cea mai mare scădere o are Business Magazin (peste 35%), urmată de Capital (peste 30%), doar în ultimul an.

REVISTE DE NIȘĂ- HOME &DECO/DO IT YOURSELF

Nu e o nișă foarte importantă ca vânzări sau audiență, însă sunt foarte multe titluri pe piață.

Toate titlurile sunt în scădere, cu excepția Practic Cărticica practică, care e în creștere continuă.

Lider rămâne Practic Idei pentru casă și grădină.

– Cea mai mare scădere (aproape 30%, într-un an) o are Casa mea, urmată de Căminul și Casa Lux.

REVISTE YOUTH

Toate titlurile scad vertiginos și continuu.

– Cea mai mare scădere o are Bravo Girl – peste 30% în ultimul an.

– Lider rămâne Bravo.

CROSSWORDS

– Deși e o nișă cu multe titluri pe piață, în BRAT și SNA nu există decât titlul Rebus, brandul cel mai vechi din această categorie.

– L-am pus în tabel tocmai pentru că e un caz aparte. Rebus crește încet, dar sigur  și nu pare a fi afectat în vreun fel de criză. Cel puțin în audiență. Și numai acest titlu….  căci orice altă revistă de gen (rebus, integrame, sudoku) vinde între 2500 și 15.000 de exemplare/număr. Rebus e  excepția…

Ei,  dar să ne uităm mai cu atenție la excepția asta. Rebus nu e o revistă care se citește, ci una care se „lucrează”. Ce ar trebui să credem: revista circulă din mână în mână și, prin urmare, peste jumătate de milion de oameni încearcă să găsească soluțiile potrivite, definițiile corecte. Din ăștia doar în jur de 30.000 o și cumpără. Un calcul simplu arată că un singur exemplar ajunge să fie citit/rezolvat  de  22 de persoane într-o lună!!!! Ei? V-ați prins? Abia asta înseamnă lucru în echipă! Hai, să nu spuneți acum că acasă sau la serviciu n-ați văzut revista asta, că n-ați nădușit cu creionul după ureche în căutarea vreunei litere buclucașe care să-și facă treaba și vertical, și orizontal în pătrățica  potrivită. Să nu spuneți că nici nu știți cum arată și ce format are! Un exemplar la 22 de persoane… vă dați seama cum arată în final? Muncită, dom’le, nu oricum!

Ei, de asta nu prea cred eu în cifrele astea. Nu am nimic cu studiul, mă leg doar de repondentul român, de corectitudinea și de sinceritatea lui…. Dar ele sunt un reper important pentru publicitari. Și eu n-o să-i înțeleg niciodată: de ce audiența să fie mai importantă decât vânzările?

Top 20 publicații preferate de cititori

Mai jos am făcut un tabel cu topul publicațiilor-print preferate de români, indiferent de segment, categorie, periodicitate. Este vorba despre publicații care au peste 500.000 de cititori, conform ultimului val SNA. Sunt 19 titluri, dar am rotunjit la 20, ca să ne facem o idee și despre cine domină piața în publishing-ul pe print.

top publicatii preferate de publicul roman de print
top publicatii preferate de publicul roman de print

CONCLUZII

Pe o piață în scădere, publicațiile de nișă sunt mai puțin afectate. Revistele de cooking reprezintă singurul segment în creștere, în timp ce ghidurile TV nu mai captează interesul publicului ca pe vremuri.

Din 20 de titluri cu audiență foarte mare, opt aparțin Adevărul Holding, patru – Ringier, trei țin de Intact, două aparțin Mediafax Group, iar restul fruntașilor (Cancan Media, Publicațiile Flacăra și Burda) au câte un titlu (e firesc ca topul să fie dominat de trusturile care au ziare, în special tabloide, și extensii de brand de la ziar). Interesant este însă că Sanoma Hearst și Edipresse nu au nici un titlu între primii 20, în timp ce o revistă ca Practic în bucătărie este în top 5, iar Rebus – în top 10. Să credem că românii sunt obsedați de schimbul de rețete și rezolvă rebusuri în masă? Hmmm…. Greu răspuns….

Categorii:media
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: